2:a Advent

Tiden rusar som vanligt, fattar inte riktigt detta, 110 hade varit sakta. Känns som om det enda jag konstant påpekar är hur snabbt tiden går. Men den går snabbt.

Hade en supermysig tjejkväll med mina fruar igår, middag i kaos med 6 barn från 0-11 år. Kyckling, Hasselbackspotatis, rödvinsgräddsås med hint av timjan och så delade vi en flaska rött till det. Vi gjorde ett litet facebook prank igår.. Vi är ibland lite trötta på allas superlativ och gulligull facebook statusar.. typ "Varit hos gulligaste sötaste snuttiplutt bästaste vännen och ätit supersmaskigaste söte muffinsen och snusat på underbara sokertopps bebisen"... ja ni hajar va.. så Ida, Linda och Jag la samtidigt upp varsin status med i princip samma innebörd och så gillade vi dem direkt och även våra egna.. ha ha.. så kul hade vi det..
Barnsliga? självklart!

Idag har jag experimenterat lite i köket, bakat mördegskakor som smakade Marabous apelsinkrokant.. supersmaskiga om man gillar apelsinchoklad.



RECEPT:

Ugnsvärme: 200 g
Gräddningstid: 10 min

200 g. Mörk choklad
50 g. Vit choklad
Finhackas

Rivet skal från 1 apelsin

Mördeg:
4 dl. Mjöl
1½ dl. socker
2 tsk. vaniljsocker
200 g. Margarin el. smör

Blanda först ihop mördegen för sig, gärna i matberedare, blanda sedan ihop mördeg med hackad choklad och rivet apelsinskal. rulla ut degen till två rullar, c:a 3 cm i diameter. Lägg in i kylen i ca en halvtimme.

Skiva rullarna i 1 cm tjocka skivor, lägg på en plåt med bakplåtspapper, grädda!

Mums!!

Kommentarer
Postat av: camilla

åh älskar apelsinchoklad.. eller all choklad men det låter bättre om man specificerar sig en aning

2010-12-05 @ 23:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0