Urinvägsinfektion

Så löd domen vid 2.00 inatt.

Allt började med att febern på Anja stegrade snabbt till 39,5 vid 22.00 igårkväll, gav en alvedon supp och märkte ingen direkt lindring, hon skakade och var knappt kontaktbar, när jag försökte mata henne rullade liksom ögonen bara runt. Ringde 1177 och fick rådet att uppsöka läkare direkt. Först tänkte vi åka in både Adrian och jag, mamma var på väg nerför att sova på soffan, men vi ändrade oss snabbt och jag tog Anja själv till Östra.

Hur hon verkade må när vi kom fram ser ni i mitt tidigare inlägg.. men det visade sig vara tack vare Alvedonen..

Vi fick snabbt ett eget rum, lämna urinprov och ta sänkan.. Fy f-n var hemskt det var när de tog det blodprovet.. Anja tittade på mig med plågad blick och gallskrek tills hon till slut somnade av ren utmattning.

Inskrivna på Akutvårdavdelning 330 fast med permisson hem. Vi fick tid till ultraljud på njurarna kl 14.00 idag. Åkte hem med en lite Anja som fortfarande var på strålande humör eller sovandes, åt bra och allt pekade åt rätt håll. Vi somnade väl vid 4-tiden och 6:30 ringde klockan för att väcka Amanda som skulle till skolan.. då var Anja glödhet igen och hade samma symptom som kvällen innan.. 39,1 - gav en ny supp och gick upp i sovrummet och hon bajsar, typiskt, gick ner och bytte blöja på en skrikandes skakandes skållhet bebis. Tog tempen igen för att se om suppen hunnit verka. 40,1. Samtidigt som detta sker så ska Amandas gympapåse packas och frukost fixas, då var jag glad att vi är två hemma denna veckan kan jag säga.. Telefonen ringer just när jag, av stressen arg, skäller på Amanda för att hon inte klarar att ta fram sin gympapåse själv. Det var sjukhuset, vi hade fått en tidigare tid för UL, vi var välkomna 9:30. Berättade om Anjas feber och fick rådet att ge ipren. gav ipren som hon sen spydde upp.. Eftersom vi ändå skulle tillbaka till avdelningen så var jag inte så orolig..
Märkte redan på vägen att hon var på väg att bli bättre, lite substanser borde hon fått i sig iallafall.

Åter på Östra fick vi gjort Ul, lämnat nytt urinprov och tagit en ny sänka (inte lika hemskt denna gången). Sen for vi hem igen och här är vi nu.



Jag är bättre men inte riktigt frisk än...

Det som gäller nu är att vi väntar odlingssvar för att se om den antibiotikan vi fått är rätt, det får vi veta senast imorgon.
Njurarna såg fina ut, men vi har fått remiss för en kontraströntgen av njurarna för att se så de funkar som de ska, detta ska ske om 7-10 dagar.

Puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0